Czy kreatywne pisanie wymaga talentu? W jaki sposób można zostać dobrym copywriterem? Jak rozwinąć swoją kreatywność? Mimo że nauka pisania kreatywnego jest kwestią mocno zindywidualizowaną, to istnieją wskazówki ogólne, do których warto się zastosować.

Osiągnięcie perfekcji w czynnościach, które wymagają uaktywnienia pokładów kreatywności, jest niebywale trudne. Nie inaczej jest z każdą formą pisania – by mieć elastyczny warsztat, wysokiej jakości styl oraz tak zwane „lekkie pióro” musimy zadbać wcześniej o wiele elementów. Rodzą się zatem pytania – czy kreatywnego pisania można się nauczyć? Czy jednak nie poradzimy sobie bez wrodzonego talentu?

Harmonijny rozwój

Umiejętność kreatywnego i plastycznego pisania jest fundamentem profesjonalnego copywritera. Dostosowywanie przekazu do grupy odbiorców, tworzenie tekstów zgodnie z wymaganiami gatunkowymi oraz – prościej mówiąc – pisanie w taki sposób, aby jak najbardziej zainteresować czytelnika to chleb powszedni w tym zawodzie. Copywriting – w odróżnieniu od innych branż – wymaga więc nieustannego rozwoju. Nie da się być dobrym copywriterem, spoczywając na laurach po pierwszych sukcesach, przestając ćwiczyć pisanie różnych form dziennikarskich bądź copywriterskich czy chociażby nie dbając o swoją kreatywność.

Skoro ustaliliśmy już, że w copywritingu jedną z ważniejszych ról gra harmonijny rozwój, warto określić, w jaki sposób możemy szlifować warsztat czy uczyć się kreatywnego myślenia. Na szczęście istnieje wiele metod, pomocnych zarówno początkującym osobom, jak i średnio-zaawansowanym czy profesjonalnym copywriterom.

Lektura is a king

Ryszard Kapuściński, największy reportażysta polskiej kultury, powiedział: „Ja strasznie dużo pracuję nad tekstem. Żeby napisać jedno własne zdanie, trzeba przeczytać tysiące cudzych.”. Można by polemizować, ile pisanie w myśl copywritingu ma w sobie z literatury, jedno jest jednak pewne – zarówno pisanie artystyczne, jak i dziennikarskie czy copywriterskie wymaga ogromnego przygotowania. A czytanie – literatury wysokiej, reportażu, beletrystyki, a nawet poezji – to jeden z elementów treningu własnego warsztatu i stylu.

Nie da się więc kreatywnie pisać, nie sięgnąwszy po lekturę. Przesiąkanie stylem literatury podróżniczej, poetyką prozy fantastycznej czy grozą powieści horroru pomaga w wykształceniu swojego stylu oraz w tworzeniu perswazyjnych treści dopasowanej do specyficznych wymagań grupy odbiorców czy po prostu rodzaju tekstu. Czytanie można porównać do teoretycznego przygotowania do pisania kreatywnego. Pozostaje jeszcze praktyka.

Pisz więcej i więcej

Tym, co jest najważniejsze w nauce pisania kreatywnego, to… pisanie. Mimo takiej oczywistości, wiele osób zdaje się zapominać, że warsztat pisarski musi pozostawać w ciągłym ruchu. Dłuższe przerwy w pisaniu mogą wpłynąć niekorzystnie na nasz styl, dlatego – jeśli jesteśmy na początku nauki – warto robić sobie pisarskie ćwiczenia. Mogą mieć najróżniejszą formę, której granicą pozostaje jedynie nasza kreatywność. Dobrym elementem przygotowawczym do pracy copywritera jest założenie bloga o czymś, co nas interesuje – takie „swoje miejsce” w Internecie może posłużyć nie tylko jako sala treningowa, ale również jako portfolio.

Po napisaniu tekstu warto odłożyć go na dzień lub dwa. Po upływie tego czasu będziemy w stanie dostrzec błędy, których wcześniej nie zdołaliśmy wychwycić. Szczegółowe zadbanie o poprawność stylistyczną, ortograficzną, walencyjną i interpunkcyjną jest kluczowe w pracy profesjonalnego copywritera – ten, jako osoba na co dzień pracująca z językiem, nie może pozwolić sobie na jakiekolwiek błędy w tekście.

Nauka kreatywnego myślenia

Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do tworzenia treści warto jeszcze wspomóc rozwijaniem kreatywności. Czytanie i pisanie robią to w świetny sposób, ale – by oderwać się od rutyny – warto poszukać nowego środka wyrazu. Na kreatywną kondycję naszej wyobraźni doskonale działa wykonywanie nowych czynności, inspirowanie się. Nawet krótki spacer po muzeum może dać nam potężny zastrzyk kreatywności.

O ile wskazówki dotyczące pisania i czytania dotyczyły wszystkich osób zainteresowanych pisaniem, o tyle sposoby na rozwój kreatywności jest już kwestią silnie zyindywidualizowaną. Dla jednych osób najlepszym narzędziem na pobudzenie nieszablonowego myślenia będzie piętnastominutowy spacer po parku, dla innych obejrzenie dobrego filmu, a dla jeszcze innych niewielka podróż.

Praca a talent

Umiejętność pisania kreatywnego jest więc bardziej kwestią wyćwiczenia; znajomości zasad języka polskiego, wyrobienia w sobie umiejętności kreatywnego myślenia oraz własnego stylu. Jednym będzie to przychodziło zdecydowanie łatwiej, innym zdania nie będą chciały się układać – niezależnie od tego, czy mamy talent do pisania, praca nad sobą oraz harmonijny rozwój odgrywają w copywritingu ogromną rolę.