W Polsce rynek e-commerce jest bardzo szeroki i z roku na rok notuje dynamiczny wzrost. Według najnowszego raportu przeprowadzonego przez Gemius, liczba internautów w Polsce w 2019 roku wynosi 27,5 miliona osób, z czego 62% dokonało przynajmniej raz zakupów przez internet*. W ogóle rynku e-commerce kryje się zatem bardzo duży potencjał - nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na założenie swojego sklepu internetowego.

Dzisiejsi użytkownicy mają do wyboru setki tysięcy - o ile nie miliony - sklepów internetowych z różnych branż. Nie są to tylko popularne branże, często możemy znaleźć te całkiem niszowe. Powstaje zatem pytanie - jak się przebić? Dużą konkurencję możemy spotkać niemalże w każdej branży zakupów online, zatem zadanie to nie należy do najłatwiejszych.

Przede wszystkim powinniśmy skupić się na działaniach związanych z marketingiem internetowym, który jest niezwykle interdyscyplinarny i łączy w sobie takie branże jak SEM, SEO, UX, content marketing oraz - co jest tematem tego artykułu - copywriting.

Słowo w e-commerce

Słowa w branży e-commerce są bardzo często niedocenianym narzędziem digital marketingu. Odbiorca, czyli nasz potencjalny klient, będzie w stanie wiele wybaczyć - na przykład długi czas ładowania się strony sklepu czy nieoptymalne doświadczenie użytkownika - jeżeli odpowiednio zachęci go do zakupu opis produktu.

Jak osiągnąć taki poziom treści zamieszczanych przy oferowanych produktach i w obrębie sklepu internetowego? Z pomocą przychodzi właśnie copywriting produktowy.
Opisy produktów i usług, czyli czym jest copywriting produktowy

Copywriting produktowy to perswazyjne opisy produktów i usług, które zachęcają odwiedzającego stronę do zakupu. Istnieje kilka zasad, którymi należy kierować się podczas tworzenia takich opisów. Najpierw jednak zajmijmy się konsekwencjami, jakie mogą zaistnieć, jeżeli całkowicie pominiemy rolę perswazyjnych opisów w e-commerce.

Sztampowe i schematyczne opisy

Możesz teraz policzyć, ile razy w opisie produktu widziałeś takie sformułowania jak na przykład "najwyższa jakość" czy "niezwykła funkcjonalność". Są to zdania, które dzisiaj nie niosą ze sobą żadnego znaczenia; do których użytkownicy zdążyli się już przyzwyczaić i naturalnie je pomijają. Właśnie ze względu na to, że pojawiają się bardzo często w opisach produktów. Poniżej znajduje się lista najważniejszych elementów, których należy unikać, przygotowując opisy produktów dla sklepów internetowych:

  • unikaj sztampowych i schematycznych opisów, które nie niosą ze sobą żadnej treści,
  • nie przesadzaj ze sformułowaniami perswazyjnymi,
  • nie skupiaj się wyłącznie na technicznym opisie produktu,
  • nie pisz zbyt krótkich opisów, ale nie pisz też zbyt długich,
  • nie pisz jedynie dla robotów wyszukiwarki.

Skoro wiemy już, czego unikać podczas tworzenia opisów, przejdźmy do tego, na czym powinniśmy się skupić.

Jak komunikować? Pokaż korzyści

Opisy produktów są naturalnym środowiskiem języka korzyści. Dzięki zręcznemu przedstawieniu korzyści zakupu oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi, zwiększasz prawdopodobieństwo podjęcia korzystnej decyzji zakupowej przez klienta. Warto robić to w nienachalny i subtelny sposób. Poniżej przedstawiam listę elementów, o które warto zadbać, pisząc perswazyjny opis produktu:

  • używaj języka korzyści w naturalny sposób, bez sformułowań w rodzaju "dzięki temu produktowi zmienisz swoje życie",
  • wyważ treść w taki sposób, by pełniła funkcje informacyjne i perswazyjne jednocześnie,
  • możliwie jak najbardziej personalizuj treść.

Musisz wziąć pod uwagę także specyfikę branży Twojego sklepu internetowego. Jeżeli możesz pozwolić sobie na mniej oficjalne i luźniejsze słownictwo, użyj go. Dzięki temu zmniejszasz dystans do klienta, a ten może łatwiej podjąć decyzję o zakupie. Oczywiście, nie we wszystkich branżach będzie to możliwe, dlatego warto o odpowiednie wyczucie.

Dla dużych i małych

Copywriting produktowy nie jest przeznaczony jedynie dla większych sklepów internetowych. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że korzystanie z tego rodzaju copywritingu przez większe podmioty e-commerce jest znacznie trudniejsze. Nierzadko przecież większe sklepy mają tysiące produktów w różnych wariantach - stosowanie perswazyjnych opisów do każdego z nich mija się z celem; pochłania ogromne zasoby czasu i budżetu.

W artykule opublikowanym na stronie katalogfranczyz.pl**, czytamy, że biznes w małych miastach często bywa opłacalny, a mniejsze firmy mogą znaleźć dzięki temu swoją szansę na rozwój. Bardzo podobnie jest z copywritingiem produktowym - małe firmy również mogą z niego korzystać.

Opisy produktów a SEO

Opisy produktów powinny być także zoptymalizowane zgodnie z zasadami SEO. Oznacza to, że powinny mieć określoną długość, metadane czy nasycenie słów kluczowych, o ile przyjmiemy strategię pozycjonowania się na produkt. Jest to optymalna strategia w mniejszych sklepach internetowych.

Kwestie związane z opisami produktowymi oraz SEO to jednak znacznie częściej zagrożenia. Osoby prowadzące sklep e-commerce często - by optymalizować koszty prowadzenia sklepu - decydują się na pobranie i opublikowanie opisu ze źródeł zewnętrznych. Jest to najczęściej opis od producenta produktu.

Takie działanie jest wyjątkowo niekorzystne, ponieważ prowadzi do problemu duplikacji zewnętrznej. Google kładzie duży nacisk na obniżanie pozycji stronom, na których znajduje się treść z innych źródeł, dlatego tak ważne jest zapewnienie unikalnego contentu.

Samodzielne tworzenie opisów a copywriter

Powierzenie stworzenia opisów w ramach copywritingu produktowego osobie, która zna się na przygotowaniu perswazyjnej treści, jest dobrym pomysłem i ma kilka zalet. Po pierwsze - jest bardzo dużą oszczędnością czasu w porównaniu do samodzielnego tworzenia opisów. Po drugie - treść będzie znacznie lepsza pod kątem jakości i funkcji perswazyjnej.


*Źródło: www.gemius.pl
**Źródło: KatalogFranczyz.pl