Jak wygląda praca w branży copywriterskiej? Co o copywritingu powinni wiedzieć początkujący? Zanim zabierzesz się za poszukiwanie pierwszych zleceń, zobacz, co powinieneś wiedzieć.

Stawianie pierwszych kroków w branży copywriterskiej może przysporzyć wiele problemów. Nieznajomość podstawowych terminów czy niedostateczny poziom warsztatu to tylko niektóre z przeszkód pojawiających się na początku przygody z copywritingiem. Co więc powinni wiedzieć początkujący? W jaki sposób mogą kształcić się jako copywriterzy czy szlifować umiejętności? Gdzie szukać pierwszych zleceń?

Jak zostać copywriterem?

jak zostać copywriterem

Copywriting w ostatnim czasie zyskał na znaczeniu, czego konsekwencją jest jego duża popularność. Wiele osób, dla których pisanie tekstów sprawia dużą przyjemność, ma nadzieje na pracę jako copywriterzy. Należy jednak przyznać, że samo czerpanie przyjemności z tworzenia tekstów nie jest wystarczające - w grę wchodzi wiele interdyscyplinarnych umiejętności, a także wiedza nie tylko o temacie, o którym się pisze, ale również o tym, jak dobrze napisać artykuł w ogóle. W zawodzie copywritera pisanie jest tylko częścią pracy. Nie należy zapominać między innymi o researchu, którego poziom uzależniony jest od naszej znajomości danego tematu, czy - jak to bywa w przypadku copywritingu kreatywnego - szukaniu inspiracji i weryfikacji swoich pomysłów.

Przede wszystkim należy jednak zdefiniować, kim jest copywriter. Czy będzie nim każda osoba, która tworzy teksty na zamówienie? Definicję copywritera łatwo zrozumieć wtedy, kiedy porówna się go z innymi zawodami bazującymi na tworzeniu treści w jakichkolwiek formach. Na myśl od razu nasuwają się dziennikarze i pisarze, którzy przecież też tworzą treści, często nawet na zamówienie. Co więc odróżnia ich od copywritera? Kluczowy jest cel tekstu. W pracy dziennikarza najważniejsze jest informowanie społeczeństwa z zachowaniem zasad dziennikarskiej rzetelności na każdym etapie tworzenia tekstu. Pisarz ma już zupełnie inny cel - przede wszystkim musi zapewniać rozrywkę, a w przypadku literatury wyższej, poruszać odbiorcę, często oryginalnym przekazem. Jaki jest więc cel pracy copywritera? W najczystszej postaci tekst copywritera ma skłonić odbiorcę do działania, określonego formą treści. Jeżeli są to opisu produktów, to muszą one zachęcać do zakupu. Jeżeli z kolei jest to tekst na firmową stronę internetową, to musi on wykreować u odbiorcy wizerunek zgodny z tym, czego oczekuje firma.

Zatem, jak zostać copywriterem? Dróg do pracy w zawodzie copywritera jest wiele. Po osiągnięciu minimalnego poziomu wiedzy teoretycznej o copywritingu możesz rozpocząć pracę chociażby od szukania zleceń na popularnych internetowych giełdach tekstów i platformach dla copywriterów, a w międzyczasie szlifować swoje umiejętności. Dobrym pomysłem jest również szukanie praktyk i stażu na przykład w agencjach reklamowych czy firmach specjalizujących się w dostarczaniu treści. Pracę jako copywriter można także rozpocząć od działalności charytatywnej, na przykład na potrzeby fundacji.

Co jest potrzebne do rozpoczęcia pracy?

Do rozpoczęcia pracy jako copywriter - oprócz przygotowania teoretycznego i praktycznego - potrzebny jest zwykły edytor tekstu i klawiatura. Wiele osób, zaczynając realizację zleceń w branży copywriterskiej, stara się szukać specjalistycznych narzędzi czy aplikacji, które mają na celu ułatwić pracę. Warto zaznaczyć, że do listy narzędzi przydatnych, lecz nie wymaganych, można zaliczyć między innymi różnorodne aplikacje do organizacji pracy, mierzenia czasu, podnoszenia poziomu wydajności i kreatywności.

Rodzaje copywritingu

W copywritingu wiele jest terminów, które osobom początkującym nie mówią wiele. Znajomość podstawowych zagadnień pomaga w pracy, determinuje szukanie zleceń, a także formę tekstów. Badacze oraz osoby uznane w branży copywriterskiej dokonują własnych podziałów, przez co nowicjuszom z trudem przychodzi poznanie omawianych zagadnień. Warto więc wprowadzić pewnego rodzaju ujednolicenie, tak, by początkujący mogli dowiedzieć się jak najwięcej o specyfice branży copywriterskiej.

  • SEO copywriting

SEO copywriting dotyczy optymalizacji treści w taki sposób, aby te były jak najbardziej przyjazne wyszukiwarkom internetowym, a przede wszystkim robotom Google. Tworzenie treści nie tylko dla osób odwiedzających stronę, ale również dla wyszukiwarki jest ważne ze względu na poprawę widoczności w sieci. Dla wielu firm opierających swoje funkcjonowanie na realizowaniu zleceń dla klientów promocja w Internecie jest w stanie zwiększyć zapytania dotyczące oferty, liczbę wejść na stronę firmową czy nawet rozpoznawalność. Oczywiście, sam SEO copywriting nie wystarczy, potrzebne są również działania pozycjonerskie. Warto jednak wiedzieć, że SEO copywriting jest znaczącą częścią pozycjonowania stron internetowych.

  • E-commerce copywriting

E-commerce copywriting dotyczy treści znajdujących się w sklepach internetowych. Tego rodzaju strony są bardzo charakterystyczne zarówno pod względem pozycjonowania, jak i publikowanych na nich treści. Te z kolei są najczęściej opisami produktów, które muszą spełnić szereg czynników, by przynosiły korzyści sklepom internetowym, niezależnie od branży oferowanych produktów. Mowa między innymi o poprawnym zoptymalizowaniu opisów pod kątem wspomnianego już SEO, o odpowiednim poziomie ich unikalności czy chociażby o atrakcyjności tekstów dla potencjalnych klientów sklepu, nie wspominając już o braku jakichkolwiek błędów w treści. Zdarza się również, że osoby zlecające opisy produktów wymagają od copywritera bardziej kreatywnego podejścia do realizacji zlecenia. Warto dodać, że często opisy te zlecane są w większej liczbie.

  • Copywriting na potrzeby kreatywne

Copywriterzy biorą także udział w tworzeniu kampanii reklamowych, w których są odpowiedzialni przede wszystkim za każdą treść pojawiającą się w przekazach. By je uintensywnić, ściśle współpracują z grafikami i marketingowcami czy pijarowcami - często skutkuje to powstaniem spójnych pod względem wizualnym i wizerunkowym kampanii, a te mogą z kolei zyskiwać duże zasięgi - szczególnie, jeżeli mówimy o reklamie internetowej. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że copywriterzy często są także scenarzystami reklam. W ostatnim czasie bardzo dużą popularność zdobyły reklamy storytellingowe, o których więcej możecie dowiedzieć się w tym miejscu. Copywriting na potrzeby kreatywne obejmuje również takie działania jak naming czy tworzenie haseł reklamowych, o czym więcej znajduje się w dalszej części artykułu.

Różnorodność copywritingu

Działania copywriterskie obejmują również treści tworzone na specjalne zamówienie firm. Tego rodzaju zlecenia dotyczą między innymi treści na strony firmowe, w formie na przykład landing page'a. Zdarza się również, że osoby prowadzące własne firmy poszukują copywriterów do stworzenia treści do katalogów czy ulotek.

Copywriting w social mediach

Nie należy zapominać o bardzo szerokim polu do działania dla marketingu, jakim są media społecznościowe. Prowadzenie profilu na Facebooku, a w tym na przykład tworzenie angażujących postów, również może być rolą copywritera. Specyfika zlecenia uzależniona jest od potrzeb danej firmy - czasami wystarczy zwykłe napisanie dwóch czy trzech postów w tygodniu, a niekiedy przygotowanie treści do reklam na Facebooka czy Instagram.

Prawidłowa aktywność w mediach społecznościowych ma ogromny wpływ na kreowanie wizerunku firmy i zwiększenie jej dochodów. Dlatego coraz częściej firmy szukają copywriterów potrafiących poruszać się w najpopularniejszych mediach społecznościowych. Jeśli copywriting przynosi efekty, często zostaje nawiązana stała współpraca na obsługę kont społecznościowych, która wymaga również reakcji w przypadku negatywnych komentarzy.

Copywriting - co się pisze?

co się pisze

Młodzi adepci sztuki copywritingu powinni przede wszystkim wiedzieć, co tworzy się w tej branży. Wcześniej omówione rodzaje copywritingu pociągają ze sobą konkretne formy tekstów, których przygotowanie leży w gestii copywritera. Dla przykładu: na potrzeby pozycjonowania stron internetowych czy optymalizacji pod wyszukiwarkę Google osoba odpowiedzialna za treść może przygotować między innymi artykuły na zaplecze SEO. W ofercie copywritera powinny również znaleźć się inne formy, takie jak między innymi artykuły sponsorowane, hasła reklamowe czy tekst "o nas" - zakładce znajdującej się na niemalże każdej stronie firmowej.

  • Artykuły sponsorowane, specjalistyczne, reklamowe

Nazewnictwo w dużej mierze jest tutaj dowolne. Wszystko zależy od wymagań zleceniodawcy; artykuły sponsorowane mogą w subtelny sposób promować daną firmę, markę czy usługę, artykuły specjalistyczne bardzo często wymagają głębokiego researchu i odpowiedniego poziomu wiedzy o temacie, a z kolei teksty reklamowe mogą być przekazem zachęcającym do skorzystania z reklamowanego produktu. Inne są również miejsca i sposoby publikacji - to zależy już od ustaleń content marketingowych.

  • Naming i hasła reklamowe

Naming dotyczy szeroko rozumianego nazewnictwa. Mogłoby się wydawać, że nazwa nie ma dużego znaczenia - nic bardziej mylnego. Dobrze dobrana nazwa firmy jest w stanie przyciągać klientów, a także być czynnikiem tworzącym tożsamość firmy. Łatwo wpadająca w pamięć nazwa potrafi przynieść firmie, niezależnie od jej branży, wiele korzyści.

Podobnie jest z hasłami reklamowymi. Skuteczny slogan rządzi się swoimi prawami, których znajomość pomaga w tworzeniu skutecznych przekazów reklamowych. Hasła reklamowe często są bagatelizowane - warto jednak wiedzieć, że nie mają one wpływu wtedy, kiedy są po prostu słabe. W historii reklamy wiele jest przykładów haseł, które potrafiły trwać w świadomości społecznej przez wiele dziesiątek lat. Posługując się amerykańskimi przykładami: "Only Dove is one-quarter moisturizing cream" stworzone przez Davida Ogilvy'ego na potrzeby reklamy firmy Dove. Więcej o Davidzie Ogilvy'm możecie przeczytać tutaj. Patrząc jednak na nasze podwórko, warto wymienić chociażby: "Ociec, prać?" z reklamy proszku do prania Pollena 2000 - hasło to królowało w latach dziewięćdziesiątych.

  • Teksty SEO

W zleceniach dla copywriterów bardzo często pojawiają się artykuły SEO. Obsługa zaplecza pozycjonerskiego wymaga wiele wysiłku, stąd też wspomaganie się SEO copywriterami jest dla agencji pozycjonerskich na porządku dziennym. Tego rodzaju teksty często są wręcz nieograniczone pod względem tematyki - bez jakichkolwiek problemów można znaleźć zlecenia na artykuły o wystroju wnętrz, sporcie, produktach finansowych czy modzie - wszystko na potrzeby zapleczowe.

  • Teksty na strony www

Tworzenie tekstów na strony internetowe jest związane z zachowaniem zasad marketingowych i wizerunkowych, o których mówiono i pisano wiele - zarówno w źródłach internetowych, jak i w literaturze branżowej. Skuteczny copywriter powinien znać szereg reguł, które wpływają na perswazyjność tekstu, wiedzieć, w jaki sposób można wykreować odpowiedni wizerunek, mając do dyspozycji wyłącznie słowa. Teksty na strony www są bardzo szerokim pojęciem; obejmują między innymi treść potrzebną do przygotowania zachęcającej podstrony "o nas" czy napisania profesjonalnej oferty.

  • Inne

Wymienione powyżej formy copywriterskie nie są oczywiście wszystkimi przykładami treści, które w swojej pracy tworzy copywriter. Powinien poradzić sobie wszędzie tam, gdzie jest zapotrzebowanie na tekst. Warto w tym miejscu podkreślić również, że kompetencje dziennikarskie są bardzo przydatne w pracy copywritera - zdarza się, że osoby pracujące właśnie jako copywriterzy potrafią tworzyć wysokiej jakości wywiady, recenzje czy felietony. W ofertach copywriterów można również znaleźć także usługi związane z redakcją i korektą tekstów.

Wszystkie teksty dostępne są w zakładce "oferta".

Z jakiej wiedzy powinien korzystać copywriter?

wiedza copywriteraPraca copywritera jest w dużej części interdyscyplinarna. Jego umiejętności i wiedza powinny obejmować wiele branż, począwszy od marketingu i content marketingu, przez psychologię, aż do tajników naszpikowanego wyjątkami języka polskiego. Dodatkowo w grę wchodzą kompetencje dotyczące szybkiego wyszukiwania potrzebnych informacji - czy to w postaci branżowej literatury, artykułów naukowych czy też krótkiego zebrania potrzebnych informacji ze źródeł internetowych.

Korzystanie ze strategii copywriterskich wymaga między innymi wcześniejszego poznania technik perswazyjnych, które nie pozostają bez wpływu na odbiorców komunikatów. Dla osób początkujących obowiązkowa powinna być lektura książki Roberta Cialdiniego, amerykańskiego profesora psychologii społecznej, zatytułowana "Wywieranie wpływu na ludzi". Jest to jego najpopularniejsza pozycja, która zawiera opisy najbardziej podstawowych technik perswazyjnych, a te mogą przydać się w pracy każdego copywritera.

Nie należy zapominać o zgłębianiu tajników języka polskiego; nierzadko interpunkcja czy stylistyka sprawia wiele problemów redaktorom i korektorom z wieloletnim doświadczeniem. Dlatego opanowanie wszystkich tajemnic, jakie kryje przed nami ojczysty język, na pewno będzie oddziaływać na proces tworzenia tekstu - w tym kontekście można wymienić chociażby skuteczne dopasowanie warstwy językowej tekstu do grupy docelowej.

Najlepszy przyjaciel copywritera - brief

Tym, co zasługuje na największą uwagę przy omawianiu pracy copywritera i ma zarazem bardzo duże znaczenie dla udanej współpracy na linii copywriter-klient-copywriter, jest brief. Odpowiednie przygotowanie briefu pozwala na praktycznie całkowite zniwelowanie błędów w postaci nieporozumień między klientem a copywriterem. Briefem określa się dokument, w którym zawarte są najważniejsze pytania do firmy, których odpowiedź ma pomóc copywriterowi uzyskać to, czego oczekuje klient. Jest jasne, że brief nie będzie miał zastosowania w każdym zleceniu, lecz w zdecydowanej większości przypadków wspomaga tworzenie dobrych i skutecznych treści.

Jaką formę najczęściej przybiera brief? Warto podkreślić, że często przesyłany jest do zainteresowanej firmy w postaci dokumentu z pytaniami, zdarza się jednak, że do przygotowania tekstu wystarczą jedynie ustalenia mailowe. Co jednak powinien zawierać ten dokument? Mogą to być między innymi pytania dotyczące wizerunku firmy-zleceniodawcy, jej historii, oczekiwania względem copywritera czy chociażby określenie grupy docelowej dla danego tekstu, co dla wielu copywriterów stanowi absolutną podstawę współpracy.

Zawód copywriter

zawód copywriter

Zawód copywritera daje wiele satysfakcji wszystkim osobom, dla których tworzenie treści jest dużą przyjemnością. Warto jednak podkreślić, że w tej branży zawodowe spełnienie może mieć różne odcienie - jedni copywriterzy zostaną usatysfakcjonowani, widząc efektywność przygotowanego przez siebie tekstu, inni z kolei będą spełniać się w tworzeniu treści na potrzeby kampanii reklamowych. Należy pamiętać, że copywriting, podobnie jak każdy zawód, ma również negatywne aspekty - wielogodzinne pisanie może nadszarpnąć poziom kreatywności. Niemniej jednak sposobów na jej powrót do odpowiedniego stanu jest tyle, co funkcjonujących na rynku copywriterów.

Dla osób rozpoczynających przygodę z tą branżą, taka dawka wiedzy może wydać się wystarczająca. Dobrego copywritera cechuje jednak chęć nieustannego rozwoju. Dlatego im wcześniej wyrobimy w sobie nawyk poszukiwania przydatnych informacji z obszaru na przykład psychologii, content marketingu czy reklamy, tym będziemy mogli być bardziej profesjonalni w przyszłości. Jak w wielu zawodach, tak i w copywritingu nieustająca nauka jest kluczem do osiągania sukcesów.