Czym są teksty SEO i jaki mają wpływ na pozycjonowanie_
Teksty SEO. Ta tajemnicza nazwa kryje za sobą nic innego jak treść zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarki Google. Zobacz, jak pisać, by zwiększyć widoczność w sieci.

W tym artykule dowiesz się, czym są teksty SEO, jak je pisać i w jakie mają znaczenie dla SEO oraz pozycjonowania stron internetowych. Poznasz elementy składowe dobrego tekstu, a także opanujesz zasady ich tworzenia. Dzięki przyswojeniu tej wiedzy, będziesz mógł realizować się w SEO copywritingu.

Cel tekstów SEO

Przeznaczenie tekstów pisanych na potrzeby SEO jest bardzo zróżnicowane. Od publikacji na zapleczu agencji pozycjonerskich do zapełnienia treścią rozbudowanych serwisów internetowych. Jaki jest jednak cel tworzenia tekstów zgodnie z zasadami optymalizacji witryn? Głównym celem jest poprawa widoczności oraz osiągnięcie pozytywnych efektów związanych z pozycjonowaniem, tj. zwiększenie ruchu na stronie bądź sprzedaży produktu czy – między innymi – promocja firmy, usługi bądź marki.

Jak pisać teksty SEO?

Teksty SEO, dość charakterystyczne w swojej formie, wymagają dostosowania się do szeregu zasad. Reguły te są o tyle istotne, że ich przestrzeganie poprawi Twoją widoczność w sieci na poszczególne słowa kluczowe (frazy), zaś ignorowanie sposobów optymalizacji treści wiąże się z niezadowalającymi wynikami związanymi z pozycjonowaniem stron internetowych. Ta wiedza dla osób zajmujących się tworzeniem tego rodzaju treści jest niezbędna do realizacji podstawowych celów copywritera – zwiększenia sprzedaży czy dotarcia do odbiorców.
Co powinny zawierać dobre teksty SEO? Jak je w ogóle pisać? W artykule skupię się na poszczególnych punktach, które są elementami składowymi zoptymalizowanych artykułów. Dzięki takiemu wyszczególnieniu będziemy mogli lepiej zrozumieć sposób, jak należy pisać tekst SEO. Tymi elementami są:

  • Treść dobrej jakości
  • Analiza słów kluczowych
  • Zamieszczenie fraz i ustalenie nagłówków
  • Miejsce na linkowanie wewnętrzne
  • Metody formatowania
  • Długość tekstu
  • Unikalność

Już na etapie przygotowywania się do tekstu SEO powinieneś pamiętać o zastosowaniu zasad w tekście, który dopiero napiszesz. Pierwszym krokiem w procesie tworzenia takiego tekstu jest analiza słów kluczowych. Zanim jeszcze zabierzemy się do omówienia poszczególnych elementów musisz wiedzieć, że jakość wszelkich treści SEO powinna być wysoka, a co najmniej, zadowalająca. Jest to warte zaznaczenia głównie dlatego, że wielu copywriterom wydaje się, że podczas pisania "tekstów dla robotów" mogą znacznie obniżyć jakość swojego pisania.

Treść dobrej jakości

Podczas dostosowania jakości pisanych przez nas treści powinniśmy znaleźć coś w rodzaju złotego środka. Teksty SEO nie są tekstami specjalistycznymi, przygotowanie których poprzedzone jest często wnikliwym researchem. Z jednej strony nie mogą być zbyt wysokiej jakości, ponieważ traci na tym czas realizacji zlecenia (często forma zleceń obejmuje na przykład 100 tekstów SEO na miesiąc), a z drugiej nie mogą być również zbyt niskiej – jakiekolwiek błędy językowe czy merytoryczne (te zdarzają się także przy tematach "lekkich") nie będą działać na korzyść kogokolwiek.

Analiza słów kluczowych

Skoro ustaliliśmy już, że wysoka jakość powinna obejmować także omawiany rodzaj treści, to możemy przejść do pierwszego etapu tworzenia tekstu SEO. Jest nim analiza słów kluczowych. Wyszukanie fraz (keywords) może nakierować nas na tematykę planowanego tekstu, niemniej jednak nie to jest najważniejsze w analizie. Dzięki zamieszczeniu w treści znalezionych słów kluczowych możemy stać się widoczni na stronach wynikowych wyszukiwarki (SERP) po wpisaniu przez użytkownika właśnie tych fraz, które umieściliśmy w tekście.

Jak jednak sprawdzić, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę? Jak znaleźć słowa kluczowe dla naszego tekstu? Niezbędne jest korzystanie z narzędzi, takich jak Google Keyword Planner czy tworzone przez polską firmę Senuto. Są to rozbudowane bazy słów, dzięki którym będziemy mogli znaleźć zarówno globalne i lokalne słowa kluczowe, jak i frazy tzw. long taila (długi ogon).

Przykładowe frazy z Senuto
Przykładowe frazy z Senuto. Kliknij, by powiększyć

Powyższy screen prezentuje nam średnią liczbę wyszukiwań miesięcznych danej frazy, w tym przypadku jest to "warsztat samochodowy", dla której liczba ta wynosi 27 100. Dalej widzimy frazy lokalne (słowo kluczowe + miasto), przy czym średnia liczba wyszukiwań miesięcznych jest już zdecydowanie mniejsza.

Analizy słów kluczowych dokonuje się nie tylko w przypadku tekstów SEO, ale również optymalizacji landing page'ów, stron firmowych czy rozbudowanych serwisów internetowych.

Zamieszczenie fraz i ustalenie nagłówków

Po dokonaniu analizy keywordów warto przygotować listę, na której uszeregujemy frazy od najważniejszej do najmniej istotnej. Liczba samych słów kluczowych jest również ważna – w jednym tekście nie powinniśmy umieszczać więcej niż 4-5 fraz. Jest to związane ze zmniejszeniem się efektywności optymalizacji przy natłoku słów kluczowych.

Bardzo duże znaczenie ma tzw. Nasycenie słów kluczowych. Jest to procentowy stosunek częstotliwości występowania fraz do ogółu treści na stronie czy w artykule. Nasycenie nie powinno wynosić więcej niż od 2% do maksymalnie 5%. Zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi czy też ich ukrywanie przed odbiorcami (tzw. cloaking – na przykład pisanie fraz białą czcionką na białym tle strony) zagrożone jest otrzymaniem filtra, bezpośredniej kary od Google'a, który powoduje, że nasza widoczność jest wówczas zerowa.

W tym miejscu musi pojawić się pytanie – czy miejsce zamieszczenia słowa kluczowego ma jakieś znaczenie? Frazy najlepiej zamieszczać tam, gdzie są one najbardziej widoczne dla użytkownika, a więc w tytułach i śródtytułach, które również powinny być odpowiednio zhierarchizowane – chodzi o ustalenie nagłówków H1, H2, H3 i dalej. Każdy edytor tekstowy w systemie zarządzania treścią ma w swoich opcjach możliwość ustalenia nagłówków. Niemniej jednak jest to niezwykle proste, ponieważ wystarczy dodać atrybut <h1>, <h2> czy też <h3>.

Poprawia to nie tylko czytelność tekstów, ale treść objęta atrybutami nagłówkowymi zwraca na siebie szczególną uwagę robotów Google'a, dlatego też warto stosować właśnie tam słowa kluczowe.

Miejsce na linkowanie wewnętrzne

Przyglądając się rozbudowanym serwisom internetowym czy blogom, z łatwością zauważymy, że wiele publikowanych artykułów zawiera w sobie odnośniki do innych tekstów opublikowanych na tej samej stronie. Jest to tak zwane linkowanie wewnętrzne, które działa wielowymiarowo. Bardzo korzystnie wpływa na optymalizację strony, a także sprawia, że osoby zainteresowane naszym artykułem mogą zapoznać się z pozostałymi tekstami na naszej stronie, zbliżonymi tematycznie.

Czas spędzony na stronie przez użytkownika jest jednym z najistotniejszych czynników poprawiających widoczność. Możliwość przedłużenia tego czasu poprzez próbę zainteresowania czytelnika następnymi artykułami jest bardzo korzystna właśnie z punktu widzenia optymalizacji strony.

5 najważniejszych zasad tekstów SEO

5 najważniejszych zasad pisania tekstów SEO - infografika
5 najważniejszych zasad pisania tekstów SEO. Kliknij, by powiększyć.

Metody formatowania

Pogrubienie nie tylko słów kluczowych, ale również najważniejszych zdań naszego artykułu jest wartościowe z dwóch powodów: 1) pomaga użytkownikom w szybki sposób znaleźć to, co ich konkretnie interesuje w tekście, 2) pogrubione słowa kluczowe, podobnie jak w przypadku nagłówków, zwracają na siebie uwagę robotów Google'a.

W tekstach SEO oczywistością jest stosowanie akapitów, leadów i śródtytułów, które są wartościowymi elementami poprawiającymi ogólną czytelność tekstu. O ile lepiej prezentuje się zhierarchizowany tekst z wyróżnionymi zdaniami od ściany tekstu?

Długość tekstu

Długość tekstu jest w dużej mierze dowolna. Określa się jedynie dolną granicę, poniżej której teksty nie są wartościowe pod względem SEO. Przyjmuje się, że teksty poniżej 1000 znaków ze spacjami mają bardzo niską wartość SEO. Dla tekstów SEO najbardziej optymalną długością będzie 3000-4000 znaków ze spacjami, dzięki której da się uzyskać przyzwoite nasycenie słów kluczowych.

Unikalność

Unikalność jest najważniejszym parametrem nie tylko dla tekstów SEO, ale dla treści internetowych w ogóle. Określa poziom ich oryginalności względem wszelkich innych treści dostępnych w internecie. Z tego też względu kopiowanie, przepisywanie, posiłkowanie się słowo w słowo fragmentami, może być nie tylko plagiatem, ale również praktyką, za którą algorytm Google'a przyznaje filtr.

Z jednej strony jest to oczywiste, z drugiej jednak nieunikalność tekstów stanowi duży problem, w momencie zlecenia pisania nierzetelnemu copywriterowi. Jeżeli jesteśmy zleceniodawcą, to sprawdzenie unikalności tekstów pisanych na potrzeby SEO jest naszym obowiązkiem. Jeżeli z kolei jesteśmy copywriterem, pod żadnym pozorem nie możemy kopiować pracy innych osób.


Potrzebujesz tekstów SEO? Skorzystaj z formularza kontaktowego.