Copywriting nie wybacza błędów i braku wiedzy. Teksty odkryją wszystkie Twoje karty, nawet jeżeli włożysz wiele wysiłku w ich ukrycie. Właśnie dlatego ciągłe doskonalenie umiejętności copywriterskich jest tak ważne.

Dobrego copywritera poznasz nie tylko po skutecznych tekstach, ale również po nieustającym głodzie wiedzy. Taki zawód jak copywriter wymaga ciągłego szlifowania umiejętności, nawet gdy wydaje nam się, że mamy świetny styl i doskonale operujemy językiem polskim – zawsze może być lepiej. Wiedzę copywriterską da się porównać do dużego worka, w którym znajdują się marketingowe zagadnienia, psychologiczne zjawiska czy zabiegi i strategie perswazyjne, nie wspominając już o głębszej znajomości zasad stylistycznych. Im więcej przedmiotów znajduje się w worku, tym lepiej.

Co jeszcze włożymy do takiego worka? Gdzie szukać tych rzeczy? Jak się szkolić? Sposobów na pogłębianie wiedzy czy trening umiejętności jest naprawdę dużo.

Nie daj się szumowi – selekcjonuj

Pierwsze skojarzenia z szumem lądują nad brzegiem morza. Na wiele osób – prawdopodobnie też na Ciebie – regularnie powtarzający się dźwięk pieniących fal działa relaksująco. Taki szum nie ma jednak nic wspólnego z szumem informacyjnym, który prowadzi do przeciążenia naszego umysłu.

Mówi się, że przeciętny tygodnik opiniotwórczy zawiera więcej informacji niż osiemnastowieczny chłop przyjmował przez całe życie. Rozwój nie tylko mediów, ale technologii i życia społecznego sprawił, że nasz umysł znajduje się w zupełnie nowym środowisku – naszpikowanym ważnymi, ale też mniej istotnymi, informacjami.

To sprawia, że musimy dokonywać wyboru, selekcjonować informacje na te, które przydadzą się w świecie copywritingu oraz te, które są bezwartościowe.

Jak to zrobić? Skąd pozyskiwać wartościowe informacje o copywritingu?

Copywriting w książkach

Niski poziom czytelnictwa w Polsce nie obejmuje copywriterów i innych osób na co dzień pracujących z językiem, a przynajmniej chcę w to wierzyć. Dlatego naturalnym źródłem wiedzy copywritera są książki branżowe. Poniżej znajduje się lista wybranych przeze mnie pozycji, zarówno dla początkujących, jak i copywriterów z doświadczeniem.

  • Joanna Wrycza-Bekier, "Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy?". Świetny poradnik językowy i stylistyczny, dzięki któremu poznasz słowa-śmieci czy dowiesz się, jakimi czasownikami dynamizować tekst. Opinie znajdziesz tutaj.
  • Dariusz Puzyrkiewicz, "Biblia copywritingu". Pozycja obowiązkowa dla copywriterów przede wszystkim piszących teksty marketingowe i oferty sprzedażowe. Opinie znajdują się w tym miejscu.
  • Artur Jabłoński, "Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting". Polecam szczególnie osobom, które uważają, że zawsze treść jest ważniejsza od formy. Opinie są tutaj.

Kursy copywriterskie

Czynnikiem mającym największy wpływ na wybór kursu dla copywritera nie jest treść, a cena. Niekoniecznie musi to być wydatek rzędu kilku tysięcy złotych – z pomocą przychodzi platforma Udemy.com, na której znajduje się całkiem duży wybór ciekawych kursów dla copywriterów. Listę wszystkich kursów znajdziesz tutaj.

Dużym problemem może być za to język angielski. Nie chodzi o barierę językową (na platformie bardzo często dostępne są napisy angielskie, przez co przyswajanie wiedzy dla osób nie władających tym językiem jest łatwiejsze), lecz o zagadnienia gramatyczne i stylistyczne, które są już inne. Język polski rządzi się swoimi prawami, nie bez powodu należy do grupy najtrudniejszych języków świata. Niemniej ogólne zasady copywritingu pozostają takie same, bez względu na to, w jakim języku piszemy.

Dla przykładu zapoznaj się z poniższymi kursami. Na platformie bardzo często dostępne są duże zniżki, wynoszące niekiedy nawet 75%.

  • "Copywriting master course – work from home 3 hours a week!". Kurs, opinie i spis treści znajdziesz w tym miejscu.
  • "Copywriting secrets – how to write copy that sells". Szczegóły znajdują się tutaj.

Chcę zostać copywriterem. Jakie studia wybrać?

W żadnej ofercie edukacyjnej nie znalazłem studiów (nawet podyplomowych) ukierunkowujących na copywriting. Najrozsądniejszym wyborem studiów dla osób, które chcą zostać copywriterami, jest dziennikarstwo lub filologia polska. Szczególnie wtedy, gdy priorytetem jest pisanie. Warto wzbogacić swoją edukację drugim kierunkiem – marketingiem. Nie jest to jednak konieczne.

Ukończenie studiów nie jest wymagane do rozpoczęcia pracy jako copywriter. Za najlepsze źródło pozyskiwania wiedzy o copywritingu uznaje się - po prostu – praktykę.

Okołocopywriting

Pozyskiwanie wiedzy copywriterskiej to nie wszystko. Liczą się także branże okołocopywriterskie, takie jak przede wszystkim marketing. Osoba tworząca oferty sprzedażowe powinna znać strategie i techniki perswazyjne, dzięki którym stworzy o wiele bardziej angażujący tekst. Copywriterowi pomaga także retoryka.

Jeżeli chcemy zostać copywriterem o bardziej specjalistycznym profilu, to sprawa jest oczywista – musimy posługiwać się głęboka wiedzą o danej branży.