Co user experience moze mieć wspólnego z copywritingiem? Okazuje się, że całkiem dużo. Doświadczenie użytkownika, a chciałoby się raczej powiedzieć – doświadczenie czytelnika, jest niezwykle ważne dla odbioru tekstu. Jak zatem powinniśmy zadbać o UX, tworząc na przykład teksty na stronę internetową czy artykuły na bloga?

Krótka informacja na początku tekstu – ten artykuł nie traktuje o zawodzie UX writera. Znajdziecie tu porady, w jaki sposób zaprojektować wygląd tekstu tak, by był jak najwygodniejszy dla czytelnika i wzmacniał przekaz.

Wybór czcionki

Zacznijmy od rzeczy najbardziej podstawowej z możliwych, tj. Od wyboru czcionki. Pamiętajmy, by czcionka była spójna w obrębie całej witryny. Jeżeli tylko w sekcji blogowej strony powitamy czytelnika inną czcionką, może to negatywnie wpłynąć na doświadczenie czytelnika. Przyjęło się, że stosowanie dwóch, maksymalnie trzech rodzajów czcionek jest akceptowane – jedną możemy zastosować do akapitów <p>,  drugą do nagłówków <h1>...<h6>.

Warto również zadbać o to, by wybrana przez nas czcionka nie była zbytnio udziwniona. Niektóre fonty zastosowane w niewłaściwych miejscach negatywnie wpływają nie tylko na przekaz, ale również na całościowy odbiór tekstu. Przykładem może być chociażby czcionka Pacifivo, która być może wygląda fajnie w nagłówkach, ale użyta jako podstawowa czcionka dla akapitu może być nie do zniesienia dla wielu osób.

Listę czcionek, których możemy użyć, można znaleźć między innymi na stronie Google Fonts.

Oczywistością jest również to, aby używać czcionek z polskimi znakami. Niestety raz na jakiś czas można spotkać osoby – szczególnie jeżeli chodzi o blogi - korzystające z czcionek nieobsługujących polskich znaków, co znacznie przeszkadza w odbiorze.

Wygląd akapitów

Kolejną sprawą jest wygląd akapitów. Podstawową kwestią jeżeli chodzi o wygląd akapitów nieutrudniający odbioru tekstu to jego odpowiednie podzielenie. Przyjęło się – w przeciwieństwie do tekstów literatury – aby jeden akapit zawierał maksymalnie 5-6 zdań. Unikamy wówczas ściany tekstu, przez którą naprawdę trudno się przebić, szczególnie w czasach, kiedy to szybkość korzystania z informacji ma szczególne znaczenie. Co więcej, w tekstach internetowych często tworzone są oddzielne akapity nawet dla jednego zdania. Może wydawać się to błędne, jednak na ekranach urządzeń mobilnych oraz monitorów komputerów wygląda po prostu dobrze.

Szczególnie, jeżeli jest to na przykład zdanie podsumowujące całą sekcję.

Pamiętajmy również, że tekst powinien mieć swoje ograniczenia w szerokości. Tekst bez marginesów sprawi, że czytelnik zmęczy się od samego czytania – jego wzrok będzie musiał wędrować od lewej krawędzi ekranu do prawej. Zdecydowanie lepiej ustalić mniejszą szerokość akapitów, tak, by czytelnik mógł swobodnie przeczytać tekst bez uciążliwego kręcenia głową w lewo i w prawo.

Line-height

Ważną kwestią jest również line-height – wysokość linii. Linia tekstu powinna zawierać, w zależności od użytej czcionki, od 1,8px do 2,4px odstępu. Wówczas czytanie tekstu nie jest utrudnione, a sam tekst wydaje się nagromadzony w jednym miejscu. Dodanie odpowiednich odstępów znacznie ułatwia czytanie i jest po prostu przyjemniejsze dla oczu.

By manipulować wysokością linii wystarczy dodać linijkę do kodu css – selektor {line-height: 2px;} - więcej informacji o selektorach i kodzie css znajduje się na stronie mdn – także dla początkujących.

Nagłówki

Obowiązkowymi elementami niemalże każdego tekstu na blogu powinny być nagłówki – śródtytuły. Pozwalają czytelnikowi szybko rozeznać się, czego będą dotyczyć następne akapitu, mają również istotne znaczenie dla SEO. Śródtytuły powinniśmy umieścić w <h2>...</h2>, przez co wyszukiwarka Google znacznie lepiej poradzi sobie ze zrozumieniem czy z interpretacją naszego artykułu.

Widoczność linków

Szalenie istotną kwestią jest także odpowiednie zaznaczenie linków. Tekst linku (anchor) powinien znacznie odróżniać się od reszty tekstu, chociażby zwykłym podkreśleniem czy kolorem. Po pierwsze – czytelnik będzie w stanie bez wysiłku zauważyć, że w treści znajduje się odnośnik, a po drugie unikamy negatywnego z perspektywy Google'a cloackingu, czyli ukrywania linków.

Podsumowanie

W tekście zostały pominięte takie oczywistości jak chociażby stosowanie pogrubień w tekście czy wypunktowań, które pozwalają na znacznie przyjemniejszy odbiór treści.

Tworząc tekst na bloga warto mieć świadomość, że dobry odbiór leży nie tylko w treści, ale również w jej innych elementach, bardziej "technicznych", związanych z wizualizacją treści na stronie.